ثبت نام در  در طرح تجربه صدور رای داوری

موضوع و ماهیت تعهد داور


۲۵ دی ۱۳۹۸
۱۰:۳۹ ق.ظ
۱۱۵۶۱ بازدید

موضوع و ماهیت تعهد داور
 
موضوع و ماهیت تعهد داور
 
نویسندگان
    عباس میرشکاری 1 محسن سلیمی 2
1 استادیار گروه حقوق خصوصی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
2 دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
 
چکیده
داوری، شیوۀ جایگزین است که در آن داورِ بی‌طرف و منتخب خود طرفین در خارج از دادگاه در پی حل اختلاف است. در جریان داوری، داور بازیگر اصلی است و اوست که نهایتاً در خصوص اختلاف اتخاذ تصمیم می‌کند. مهم‌ترین تعهد داور در این کارزار التزام به حل واقعی اختلاف و احقاق عادلانۀ حق است و سایر تعهدات او فرع بر این تعهد اصلی است. ایجاد این تعهد مستلزم پذیرش داور است و با تحقق اختلاف و درخواست رسیدگی از جانب یکی از طرفین، داور مکلف به اجرای تعهدی است که با ارادۀ خویش پذیرفته است. نوشتار حاضر با طرح این سؤال که موضوع و ماهیت التزام داور به حل‌وفصل اختلاف چیست، با استفاده از روش کتابخانه‌ای و مراجعه به منابع داخلی و خارجی در پی تبیین برخی جوانب این تعهد از نظر حقوق تعهدات است. در این زمینه می‌توان گفت که تعهد داور به حل اختلاف در واقع التزام به صدور رأی است، این تعهد همانند سایر التزامات قراردادی باید معین و مقدور باشد و در مسیر اجرای آن داور همانند دادرس باید در پی کشف حقیقت باشد.
 
کلیدواژه‌ها
    تعهد حل اختلاف داور قرارداد
 
داوری


  لینک کوتاه به اشتراک گذاری
کاربر گرامی:
برای دانلود فایلهای مقاله حتما باید عضو سامانه باشید و اگر عضو سامانه هستید لطفا وارد سیستم شوید.
نظرات
  محمدعلی ابوالفضلی قمصری        1400/09/29 07:43:58 ب.ظ     
باتشکر از بحث کاربردی تعهداصلی داور در موضوع اختلاف که همانا التزام به حل اختلاف فی مابین بصورت عادلانه و صدوررای مدلل و موجه میباشد .
  حسن شمس الدینی        1399/11/15 04:48:03 ب.ظ     
سپاسگزارم محتویات مقاله مفیدبه فایده بود.
برای نظر دهی در صورتی که عضو سایت هستید از بخش ورود با سیستم وارد شوید و در غیر اینصورت از بخش ثبت نام نسبت به ثبت نام اقدام نمایید.
لطفا منتظر بمانید ...