ثبت نام در  در طرح تجربه صدور رای داوری

معیارها و تضمین‌‌های دادرسی عادلانه در مرحله تحقیقات مقدماتی


۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
۰۲:۲۶ ب.ظ
۱۰۲۸۷ بازدید

معیارها و تضمین‌‌های دادرسی عادلانه در مرحله تحقیقات مقدماتی
معیارها و تضمین‌‌های دادرسی عادلانه در مرحله تحقیقات مقدماتی
 
نویسنده
محمود صابر
دانشگاه تهران، تهران، ایران
 
چکیده  
تحقیقات مقدماتی، حساس‌‌ترین مرحله از فرایند کیفری است؛ زیرا اولین مواجهه متهم با دستگاه عدالت کیفری در این مرحله انجام می‌‌شود و اساس پرونده کیفری در این مرحله شکل می‌‌گیرد. لذا توجه به اصول دادرسی عادلانه در این مرحله از اهمیت بسیاری برخوردار است. از جمله این‌که این مرحله باید تحت حاکمیت اصل برائت انجام شود، زیرا در این هنگام هنوز مجرمیت شخص محرز نشده‌است. همچنین تضمین «حق آزاد بودن متهم و امکان سلب این حق در موارد استثنایی»، «اطلاع‌رسانی به متهم و خانواده وی»، «اعلام حق سکوت»، «اعلام حق انتخاب وکیل» و «لزوم معقول بودن مدت بازداشت موقت» در زمره مهم‌ترین اصول کلی دادرسی عادلانه حاکم بر مرحله تحقیقات مقدماتی است. در نظام عدالت کیفری ایران، برخی معیارها و ضوابط دادرسی عادلانه، نظیر فرض برائت دارای قدمتی طولانی هستند؛ اما برخی دیگر، نظیر لزوم اطلاع‌رسانی به متهم و خانواده وی، اعلام حق سکوت، اعلام حق داشتن وکیل و لزوم معقول بودن مهلت بازداشت چندان مورد توجه مقنن واقع نشده‌‌اند. در مقاله حاضر سعی شده با استفاده از اسناد و الزامات بین‌‌المللی، ضمن معرفی معیارها و ضوابط دادرسی منصفانه ناظر به مرحله تحقیقات مقدماتی، وضعیت حقوقی کشورمان در این خصوص تبیین شود و خلأها و نقص‌‌های موجود نیز به همراه راهکارهای پیشنهادی اعلام گردند.
 
واژه‌های کلیدی:
 دادرسی عادلانه، تحقیقات مقدماتی، متهم، بازداشت موقت
 

داوری


  لینک کوتاه به اشتراک گذاری
کاربر گرامی:
برای دانلود فایلهای مقاله حتما باید عضو سامانه باشید و اگر عضو سامانه هستید لطفا وارد سیستم شوید.
فایلها
نظرات
  محمدعلی ابوالفضلی قمصری        1400/10/13 09:38:25 ب.ظ     
باتشکر از مطلب بسیارمفید درخصوص تضمین دادرسی عادلانه در مرحله تحقیقات مقدماتی جرائم کیفری
  حسن شمس الدینی        1400/01/27 02:37:44 ب.ظ     
مقاله مفید وارزشمندی بودکمال تشکراززحماتی که ازاین باب کشیده اید.
  احمد ابطحی        1399/08/08 06:18:27 ق.ظ     
باسلام وعرض خسته نباشید بابت مقاله پرمحتوی وجامع ارایه شده که بسیارهم کارایی خواهدداشت تشکرمیکنم و امیدوارم همواره شاهد مقالات تخصصی دیگرتان انشاالله دراینده خواهیم بود.اجرکم عندالله ومن الله التوفیق. ارادتمندتان احمد ابطحی ۱۳۹۹/۸/۸
برای نظر دهی در صورتی که عضو سایت هستید از بخش ورود با سیستم وارد شوید و در غیر اینصورت از بخش ثبت نام نسبت به ثبت نام اقدام نمایید.
لطفا منتظر بمانید ...