ثبت نام در  در طرح تجربه صدور رای داوری

معیار تشخیص استقلال و بی‌طرفی داور


۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
۰۱:۵۹ ب.ظ
۱۱۰۱۵ بازدید

معیار تشخیص استقلال و بی‌طرفی داور
معیار تشخیص استقلال و بی‌طرفی داور
 
                نویسندگان
عبدالله شمس1؛ سید فرهاد بطحائی2      
1استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی
2دانشجوی دوره دکتری تخصصی حقوق خصوصی، گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
 
چکیده
امروزه استقلال و بی‌طرفی داور از مقبولیت جها‌ن‌شمولی برخوردار است اما اختلاف‌ها راجع به معیار ارزیابی این دو به‌عنوان حقوق و تکالیف طرفین دعوا و داوران همچنان باقی است. اقتباس معیارهای جرح قضات دادگاه‌های دولتی، ممنوعیت کوچک‌ترین رابطه میان داور و هر یک از طرفین دعوا، طبقه‌بندی روابط در لیست‌های رنگارنگ، حاکمیت معیار نوعی برای تشخیص استقلال و حاکمیت معیار شخصی برای تشخیص بی‌طرفی از جمله کلیدهایی است که توسط اسناد بین‌المللی، قوانین ملی، دکترین و رویه قضایی در جستجوی حل این معما ارائه شده است که به نظر می‌رسد نه تنها گرهی از این مشکل نگشوده‌اند بلکه هر یک به نوبه خود قفلی بر قفل‌های قبلی آویخته و حصول اجماع را امری غیر ممکن نموده‌اند. معیار قانون و قواعد نمونه داوری آنسیترال مبنی بر «هر گونه اوضاع و احوالی که شک موجهی نسبت به استقلال و بی‌طرفی داور ایجاد نماید»، گرچه نسبت به سایر معیارها، تناسب بیشتری با نهاد داوری دارد، اما رهنمود خاصی برای اجرای آن ارائه نکرده است. در این مقاله تلاش شده است پس از بررسی و نقد دیدگاه‌های مطروحه، با در نظر گرفتن مختصات ویژه نهاد داوری، راهکاری مناسب برای تشخیص و رعایت استقلال و بی‌طرفی داور ارائه شود تا از این رهگذر، ضمن تحقق دادرسی عادلانه، طرفین اختلاف، از داوری اشخاص مجرب و متخصص محروم نگردند.
 

داوری


  لینک کوتاه به اشتراک گذاری
کاربر گرامی:
برای دانلود فایلهای مقاله حتما باید عضو سامانه باشید و اگر عضو سامانه هستید لطفا وارد سیستم شوید.
فایلها
نظرات
  محمدعلی ابوالفضلی قمصری        1400/08/29 06:02:43 ب.ظ     
باسلام و تشکر از مقاله مفید و جامع درخصوص معیارهای استقلال و بی طرفی داور و تفسیر معیارهای نوعی و شخصی در تمیز بی طرفی داور
  حسن شمس الدینی        1400/01/27 02:34:59 ب.ظ     
خیلی عالی بود بهره بردم قطعا"چنین معیارهای الزامی است.
برای نظر دهی در صورتی که عضو سایت هستید از بخش ورود با سیستم وارد شوید و در غیر اینصورت از بخش ثبت نام نسبت به ثبت نام اقدام نمایید.
لطفا منتظر بمانید ...