ثبت نام در  در طرح تجربه صدور رای داوری

مطالعۀ تطبیقی وضعیت شرط مکتوب بودن در توافقنامه های الکترونیکی داوری


۲۳ دی ۱۳۹۸
۱۱:۴۶ ق.ظ
۱۱۱۷۶ بازدید

مطالعۀ تطبیقی وضعیت شرط مکتوب بودن در توافقنامه های الکترونیکی داوری
مطالعۀ تطبیقی وضعیت شرط مکتوب بودن در توافقنامه های الکترونیکی داوری
 
نویسندگان
لعیا جنیدی 1
رضا مسعودی 2
1 دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه تهران
2 دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه تهران
چکیده
استفادۀ روزافزون و فراگیر از اینترنت و فضای مجازی، داوری تجاری بین‌المللی را نیز متأثر ساخته است. امروزه توافقنامه‌های داوری به‌جای فرم‌های سنتی که معمولاً شامل نسخه‌های کاغذی چاپی یا خطی با امضای طرفین است، بیشتر با استفاده از وسایل مدرن ارتباطات الکترونیکی مانند اینترنت منعقد می‌شوند. این درحالی است که چارچوب‌های قانونی مرتبط با چنین توافقنامه‌هایی، به‌ویژه کنوانسیون (1958م) نیویورک، در سال‌های پیش از فراگیر شدن اینترنت تصویب و تثبیت شده‌ا‌ند. بنابراین، این پرسش به‌وجود می‌آید که آیا می‌توان توافقنامۀ داوری را که با استفاده از ایمیل یا پر کردن یک فرم الکترونیکی موجود در یک وب‌سایت منعقد شده است، تحت قوانین مورد بحث جای داد و معتبر دانست. ارائۀ راهکاری معقول در این خصوص اصولاً به پاسخ این پرسش مهم بستگی دارد که آیا تجهیزات الکترونیکی می‌تواند شرط «مکتوب بودن» (written form) را که به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین شروط مطرح‌ شده و در بیشتر قوانین برای معتبر دانستن یک توافقنامۀ داوری درنظر گرفته شده است، تأمین کند. نگارندگان در قسمت اول مقاله برآن‌اند تا با ذکر اهداف حقوقی گنجاندن «شرط مکتوب بودن» در کنوانسیون نیویورک و استفاده از تعاریف موجود در قوانین داوری تجاری کشورهای مختلف به این پرسش پاسخ داده، به تحلیل کارکردگرایانۀ موضوع بپردازند. در بخش دوم سعی شده است تا با ترکیب قوانین مؤخر با استدلال‌های بخش نخست، به استحکام این پشتوانۀ حقوقی برای توافقنامه‌های الکترونیکی غنای بیشتری بخشیده، با توجه به فراگیر شدن این پدیده در عصر حاضر، بستر حقوقی امنی برای استفاده‌کنندگان از این‌گونه توافقنامه‌ها ترسیم نمایند.
کلیدواژه‌ها
اسناد الکترونیکی ،توافقنامۀ الکترونیکی داوری ،داوری،قابلیت استناد ،مکتوب بودن
 
داوری


  لینک کوتاه به اشتراک گذاری
کاربر گرامی:
برای دانلود فایلهای مقاله حتما باید عضو سامانه باشید و اگر عضو سامانه هستید لطفا وارد سیستم شوید.
نظرات
  محمدعلی ابوالفضلی قمصری        1400/10/21 03:23:37 ب.ظ     
باتشکر از ارائه موضوع بحث مکتوب بودت موافقت نامه های الکترونیکی داوری
  مصطفی جمالی        1399/12/10 02:25:03 ب.ظ     
ضمن تشکر در دنیای مدرن الکترونیکی این امر پشتوانه بسیار قوی حقوقی است که لعاب ورنگ وبوی امر داوری را بیشتر ویک فضا وبستر ایمن حقوقی را ایجاد خواهد کرد
  حسن شمس الدینی        1399/11/13 09:27:34 ب.ظ     
بحث الکترونیکی در داوری . توافق و... امری است مثبت وبه روز. متشکرم
  حسن شمس الدینی        1399/11/13 09:27:34 ب.ظ     
بحث الکترونیکی در داوری . توافق و... امری است مثبت وبه روز. متشکرم
برای نظر دهی در صورتی که عضو سایت هستید از بخش ورود با سیستم وارد شوید و در غیر اینصورت از بخش ثبت نام نسبت به ثبت نام اقدام نمایید.
لطفا منتظر بمانید ...