ثبت نام در  در طرح تجربه صدور رای داوری

مبانی و قلمرو تعهد به ارائه اطلاعات به مصرف کننده کالا


۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
۰۱:۰۳ ب.ظ
۱۰۸۸۹ بازدید

مبانی و قلمرو تعهد به ارائه اطلاعات به مصرف کننده کالا
مبانی و قلمرو تعهد به ارائه اطلاعات به مصرف کننده کالا
 
نوع مقاله: علمی- پژوهشی
 
نویسندگان
    جواد صالحی یوسف ابراهیمی
 
چکیده
حقوق مصرف کننده و لزوم حمایت از آن، یکی از مباحث مشترک علوم حقوق و اقتصاد است. اگر از مصرف کنندگان در برابر تولیدکنندگان حمایت جامعی به عمل نیاید، آنها در معرض خطر قرار می گیرند. چراکه در حال حاضر کالاهای پیچیده­ای وارد بازار شده­اند که استفاده از آنها یا احتیاج به تخصص خاص دارد یا این که مستلزم رعایت دستورات و راهنمایی­هایی است که عرضه­کننده باید در اختیار مصرف­کننده قرار دهد. از طرف دیگر، بسیاری از کالاهایی که در داخل و خارج تهیه و به بازار عرضه می­شوند، از نظر ایمنی و کیفی استاندارد نبوده و نه تنها موجب خسارت مالی می­شوند که در پاره­ای موارد خسارت­ جانی نیز برای مصرف کنندگان به بار می­آورند. حتی کالاهای استاندارد نیز ممکن است به طور ذاتی خطرناک بوده یا آثار جانبی خطرناکی را به دنبال داشته باشد. لذا حمایت از مصرف کنندگان، منوط به رعایت حقوق آنها می باشد. این حقوق دربرگیرنده ی مولفه هایی است که از جمله آنها می توان به حق آگاهی از اطلاعات لازم برای استفاده از کالاها اشاره کرد. لیکن برخورداری از اطلاعات راجع به کالا که یکی از مباحث و الزامات جدید مبحث تولید و مصرف می باشد، مبتنی بر مبانی و قلمرو خاص به خود است که موضوع این نوشتار قرار گرفته است.
 
کلیدواژه‌ها
 
    مصرف کننده تعهد اطلاعات ضمانت اجراء کالا اقتصاد

داوری


  لینک کوتاه به اشتراک گذاری
کاربر گرامی:
برای دانلود فایلهای مقاله حتما باید عضو سامانه باشید و اگر عضو سامانه هستید لطفا وارد سیستم شوید.
فایلها
نظرات
  محمدعلی ابوالفضلی قمصری        1400/09/05 07:53:33 ب.ظ     
باسلام و تشکر از مبحث لزوم ارائه اطلاعات کالاهای تولیدی از سوی تولیدکنندگان کالاها و رعایت حقوق مصرف کنندگان جهت امتناع از ورود خسارات مالی و جانی احتمالی
  حسن شمس الدینی        1400/01/08 10:22:23 ق.ظ     
باسلام واحترام خیلی خوب بودتشکر
  حسین بندری قلعه گژدم        1399/11/02 12:26:54 ب.ظ     
بسیار عالی. سپاسگذارم
برای نظر دهی در صورتی که عضو سایت هستید از بخش ورود با سیستم وارد شوید و در غیر اینصورت از بخش ثبت نام نسبت به ثبت نام اقدام نمایید.
لطفا منتظر بمانید ...