ثبت نام در  در طرح تجربه صدور رای داوری

ماهیت داوری در دعوای طلاق


۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
۱۲:۵۲ ب.ظ
۱۱۸۳۴ بازدید

ماهیت داوری در دعوای طلاق
ماهیت داوری در دعوای طلاق
 
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
 
نویسندگان
    جواد سرخوش 1 سهیلا دیبافر 2
1 دانشیار فقه و حقوق دانشگاه الزهرا
2 دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
 
چکیده
قانون حمایت خانواده مصوب 1391 بنا بر دستور شرع مقدس اسلام، ارجاع دعوای طلاق به داوری را الزامی دانسته است. این الزام شرعی و قانونی به ‌منظور ایجاد صلح و سازش بین زوجین متنازع و حمایت از کانون خانواده­ای است که در شرف از هم‌گسیختگی می باشد. پرسش قابل‌طرح این است که ماهیت تدبیر مورد نظر شرع و قانون مزبور چیست؟ آیا آن را می­توان داوری به معنای حقیقی تلقی کرد؟ با بررسی اوصاف آن، به ‌ویژه نقش اشخاصی که تحت عنوان داور اقدام می نمایند، تدبیر مزبور در قالب و شکل داوری است ولی با ماهیت میانجی گری، اشخاص حقیقی منتخب از سوی زوجین یا منصوب از سوی دادگاه خانواده تنها بایستی با قصد ایجاد صلح و سازش در دعوای طلاق مداخله کرده و مساعی خود را در ایصال آنان بکار برند. با میانجی‏گری این اشخاص، زوجین می توانند با توافق اختلاف خود را از طریق صلح و سازش حل‌ و فصل نمایند؛ بنابراین، داوران مد نظر قانون حمایت خانواده بدون این‌که بر مبنای مر قانون و قواعد حقوقی به ماهیت دعوای طلاق رسیدگی کنند و رای لازم­الاجرایی را صادر نمایند، تنها نتیجه­ اقدامات خود را در قالب «نظریه» به دادگاه خانواده اعلام می کنند.
 
کلیدواژه‌ها
 
    "ماهیت داوری" "دعوای طلاق" "دادگاه خانواده" "صلح و سازش" "میانجی‌گری"
 
 
 

داوری


  لینک کوتاه به اشتراک گذاری
کاربر گرامی:
برای دانلود فایلهای مقاله حتما باید عضو سامانه باشید و اگر عضو سامانه هستید لطفا وارد سیستم شوید.
فایلها
نظرات
  محمدعلی ابوالفضلی قمصری        1400/09/05 08:09:55 ب.ظ     
باسلام و تشکر از بحث نقش داوری در دعوی طلاق و بخصوص نتیجه گیری جامع که نهایتا با استنباط ان میتوان گفت داوری در دعوی طلاق باستثنای ماده ۴۵۴ آ. د.م به شکل واقعی نبوده و فاقد ضمانت اجرا میباشد و درمابقی موارد ارجاع دعوی زوجین به داوری به انتخاب طرفین و یا دادگاه درواقع نوعی میانجی گری از سوی اشخاص حقیقی مورداعتماد بوده تا به نوعی امکان یا عدم امکان صلح وسازش فیمابین زوجین را بررسی و درجهت رفع شقاق مساعدت نمایند .
  حسن شمس الدینی        1400/07/13 09:40:53 ب.ظ     
مقاله پژوهشی عالی وارزشمندبامحتوای مفیدکه جای قدردانی دارد
  حسین بندری قلعه گژدم        1399/11/02 12:29:08 ب.ظ     
بسیار عالی. متشکرم از شما
برای نظر دهی در صورتی که عضو سایت هستید از بخش ورود با سیستم وارد شوید و در غیر اینصورت از بخش ثبت نام نسبت به ثبت نام اقدام نمایید.
لطفا منتظر بمانید ...