ثبت نام در  در طرح تجربه صدور رای داوری

رابطه داوری و ضمانت‌نامه بانکی بین المللی در حقوق ایران و فرانسه


۲۴ دی ۱۳۹۸
۰۴:۵۲ ب.ظ
۱۰۱۶۸ بازدید

رابطه داوری و ضمانت‌نامه بانکی بین المللی در حقوق ایران و فرانسه
رابطه داوری و ضمانت‌نامه بانکی بین المللی در حقوق ایران و فرانسه
 
نویسنده
محمد سلطانی 
 
چکیده
آنچه که بررسی نتیجه تلاقی و برخورد داوری و ضمانت ‌نامه بانکی را بحث انگیز می سازد، اصل استقلال ضمانت‌نامه و نیز احتمال فراوان کاربرد همزمان این دو ابزار - حداقل از لحاظ تئوریک - است، هر چند همان طور که در عمل خواهیم دید برخورد این دو ابزار حقوقی فراوان نیست و رویه قضایی در دسترس محققان بسیار کمتر است. در بررسی اشکال مختلف برخورد داوری و ضمانت‌نامه بانکی، رابطه قرارداد داوری و ضمانت‌نامه را در بخش اول و اثر حکم داوری بر ضمانت‌نامه را در بخش دوم بررسی نموده ایم. قرارداد داوری ممکن است در قرارداد پایه شرط شده باشد که در این صورت علی الاصول تأثیری بر ضمانت‌نامه ندارد، اما چنانچه در ضمن سند ضمانت‌نامه شرط شده باشد، داور در چارچوب مقررات، در خصوص اجرا یا عدم اجرای ضمانت‌نامه حق تصمیم گیری خواهد داشت. از سوی دیگر حکم داوری در ضمانت‌نامه اسنادی و ضمانت‌نامه عندالمطالبه دو نقش متفاوت بازی می کند. اما در دید نهایی هر دو می توانند پرداخت یا عدم پرداخت وجه ضمانت‌نامه را توجیه نموده و بر آن تأثیرگذار باشند.
 
کلیدواژه‌ها
اصل استقلال ، حکم داوری ، ضمانت‌نامه اسنادی ، ضمانت‌نامه بانکی بین المللی ، ضمانت‌نامه متقابل ، قرارداد داوری
 
 
داوری


  لینک کوتاه به اشتراک گذاری
کاربر گرامی:
برای دانلود فایلهای مقاله حتما باید عضو سامانه باشید و اگر عضو سامانه هستید لطفا وارد سیستم شوید.
نظرات
  حسن شمس الدینی        1401/11/26 01:33:09 ب.ظ     
باسلام هرگونه ابهامی درخصوص اصل استقلال ، حکم داوری ، ضمانت‌نامه اسنادی ، ضمانت‌نامه بانکی بین المللی ، ضمانت‌نامه متقابل ، قرارداد داوری داشتم مرتفع گردیدوبهره بردم واقعاًعالی بود،باتشکرواحترام
  محمدعلی ابوالفضلی قمصری        1400/10/05 04:05:46 ب.ظ     
باتشکر از طرح موضوع رابطه داوری و ضمانت نامه های بانکی و نتیجتا درصورتیکه در سند ضمانت نامه های بانکی که از استقلال کامل برخوردارن شرط داوری قید شده باشد داور میتواند دراین خصوص ورود کند .
  حسن شمس الدینی        1399/11/13 09:46:09 ب.ظ     
خوب بود بهره بردم. موفق باشید
برای نظر دهی در صورتی که عضو سایت هستید از بخش ورود با سیستم وارد شوید و در غیر اینصورت از بخش ثبت نام نسبت به ثبت نام اقدام نمایید.
لطفا منتظر بمانید ...