ثبت نام در  در طرح تجربه صدور رای داوری

مداخلة دادگاه در تعیین داور، آسیب شناسی قانون، رویة قضایی و ارائة الگو


۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
۰۱:۲۰ ب.ظ
۱۰۹۳۸ بازدید

مداخلة دادگاه در تعیین داور، آسیب شناسی قانون، رویة قضایی و ارائة الگو
مداخلة دادگاه در تعیین داور، آسیب شناسی قانون، رویة قضایی و ارائة الگو
 
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
 
نویسندگان
    حمیدرضا علومی یزدی 1 حمید درخشان نیا 2
1 دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی/ دانشگاه علامه طباطبائی
2 رییس سازمان و معاون وزیر کشور / سازمان ثبت احوال کشور
 
چکیده
امروزه «مداخله» دادگاه در داوری جای خود را به «مساعدت» در داوری داده است. نبود درک درست از «مبنا» و «حدود» مداخله دادگاه، مانع شکل‌گیری نظام داوری مستقل و کارآمد در ایران است. یکی از مواردی که مداخله دادگاه‌ها در داوری موضوعیت می‌یابد، تعیین داور است. این پژوهش نشان می‌دهد که قانون و رویه قضایی درخصوص مداخله دادگاه در تعیین داور، ناقص، سرگردان، مضطرب و «خلاف آمد» نیازها و ضرورت‌های بومی و فراملی است و سعی دارد تا «الگو» یی کارآمد در جهت ترسیم مداخله دادگاه در داوری ارائه دهد. فرایند داوری را از این حیث می‌توان به دو بخش تقسیم کرد: نخست مداخله دادگاه در مرحله شکل‌گیری و تداوم هیات داوری و دوم مداخله دادگاه در مرحله رسیدگی ماهوی. در مرحله اول باید اصل را بر مداخله دادگاه و در دومی اصل را بر نبود مداخله دادگاه گذاشت. درست برعکس آنچه شایسته است؛ رویه قضایی ما در ماهیت رسیدگی داوری به مداخله «تمام‌عیار و کاملی» تمایل دارد و اصل را بر مداخله دادگاه گذاشته است، اما در مرحله شکل‌گیری هیات داوری و تداوم آن اصل را بر نبود مداخله گذاشته است و لذا به‌جای چاره‌اندیشی، بر بن‌بست‌های مخل داوری در ایران، بن‌بستی دیگر افزوده است.
 
 
کلیدواژه‌ها
    داوری مداخلة دادگاه تعیین داور نظارت دادگاه الگوی داوری
 

داوری


  لینک کوتاه به اشتراک گذاری
کاربر گرامی:
برای دانلود فایلهای مقاله حتما باید عضو سامانه باشید و اگر عضو سامانه هستید لطفا وارد سیستم شوید.
فایلها
نظرات
  محمدعلی ابوالفضلی قمصری        1400/09/04 08:30:46 ب.ظ     
باسلام و تشکر از مقاله ارائه شده درخصوص تاثیر دخالت دادگاه در تعیین داوری درصوریتکه ارجاع به داوری مطابق توافق نامه داوری به دادگاه باشد و یا ارجاع داوری پس از حدوث اختلاف و تصمیم طرفین به تعیین داور باشد و نتیجه گیری مطابق ماده۴۶۳ آ.د.م مبنی براینکه درصورتیکه در موافقت نامه داوری اصل بر داوری توسط شخصیت فردی معینی قرارداده شودوبا امتناع و استعفا و فوت وعزل و عدم تراضی به جایگزین موضوع داوری منتفی میگردد و طرفین میتوانندجهت رفع تنازع به دادگاه صالح مراجعه نمایند.
  حسن شمس الدینی        1400/01/08 10:20:14 ق.ظ     
باعرض سلام وادای احترام معروض میدارم مفیدبه فایده وارزشمندبود
برای نظر دهی در صورتی که عضو سایت هستید از بخش ورود با سیستم وارد شوید و در غیر اینصورت از بخش ثبت نام نسبت به ثبت نام اقدام نمایید.
لطفا منتظر بمانید ...