ثبت نام در  در طرح تجربه صدور رای داوری

نحوه شکایت از پیج های اینستاگرامی


۳ مرداد ۱۴۰۰
۰۷:۱۵ ب.ظ
۲۵۵۶۸ بازدید

نحوه شکایت از پیج های اینستاگرامی

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی شاهد ساخت اپلیکیشن ها و برنامه‌های مختلف اینترنتی و استفاده‌های مفید از آنها می‌باشیم، لکن این امر معایب زیادی نیز دارد. در فضای مجازی مخصوصاً اینستاگرام افراد بسیار زیادی وجود دارند که اکانت جعلی می‌سازند و به مزاحمت، انتشار تصاویر خصوصی دیگران، منتشر نمودن دروغ و شایعات، تهدید و حتی کلاهبرداری می‌پردازند.

 
 

آیا امکان شکایت از اینستاگرام هست؟

باید به این نکته توجه نمود که برخی بیان می‌کنند که این شبکه‌ها، چون شبکه‌های خارجی است، نمی‌توان علیه این افراد خاطی شکایتی مطرح کرد و این شکایت‌ها هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

ولی در اصل چنین نیست و این جرم در دادسرای جرائم رایانه‌ای و تمام مواردی که بحث خواهد شد قابل پیگیری است. در این مطلب برانیم تا چگونگی طرح شکایت، مدت زمانی که این شکایت نیاز دارد، دادگاه صالح جهت رسیدگی به شکایت و نهایتاً مدارک لازم جهت شکایت را مطرح خواهیم نمود.

در ابتدا به خاطر داشته باشید که شما می‌توانید از اکانتی که در اینستاگرام باعث آزار شما شده است شکایت کنید، در این شرایط مهم نیست که آن اکانت در حال حاضر موجود باشد یا خیر بلکه مهم آن است که شما اسکرین شاتی و یا مدرکی از پیام‌های رد و بدل شده و … داشته باشید تا قانونا بتوانید آن را پیگیری نمایید.

همچنین ممکن است که شما و افراد بسیار زیادی به جهت اعتماد به فروشگاه‌هایی که نامعتبر هستند و یا نماد اعتماد الکترونیک ندارند و یا حتی دارند، پس از واریز پول، محصولی را ارسال نمی‌کنند و یا پیج هایی به نام خیریه ساخته و اقدام به فریب و کلاهبرداری می‌کنند و از این جهت ضررهایی مالی دیده باشید.

اما بدانید که می‌توانید با داشتن اطلاعات حساب شخصی و نام پیج از طریق پلیس فتا پیگیری و ردیابی نمایید.

 

چگونه باید شکایتم را از پیج های اینستاگرام مطرح کنم؟

شما با گزارش تخلف اعم از توهین، کلاهبرداری و …، می‌توانید که از شخص، پیج و یا اکانت اینستاگرام شکایت نمایید و مراحل قانونی آن را طی نمایید.

بطور دقیق‌تر شما می‌تواند علیه پیج های اینستاگرامی به روش های زیر اقدام نمایید:

  1. به دادسرای جرائم رایانه‌ای(پلیس فتا) به آدرس فلکه دوم صادقیه، بزرگراه آیت اله کاشانی، خیابان اباذر، نبش بوستان دوم غربی مراجعه کنید و در بخش جرائم رایانه‌ای تشکیل پرونده دهید و مراحل قانونی را طی نمایید. دادسرا بر حسب موضوع پرونده را بررسی و به پلیس فتا ارجاع می‌دهد. همچنین برای سایر شهرها میتوانید به پلیس مختص آن شهر مراجعه کنید که آدرس این مراکز در لینک لینک زیر موجود می باشد.

    آدرس پلیس فتای استان ها:  https://www.cyberpolice.ir/fata-offices

    اگر شخص متخلف مشخص باشد، قاضی او را به دادگاه احضار نموده و اظهارات او را دریافت می‌کند. ولی اگر شخص مشخص نباشد پلیس وارد عمل می‌شود و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد.

  2. پلیس فتا سایتی را راه اندازی نموده است www.cyberpolice.ir که با ورود به آن و با کلیک کردن بر روی گزینه اطلاعات مردمی می‌توانید که شکایتتان را ثبت کنید و از طریق پلیس فتا موضوع را پیگیری نمایید. پس از ثبت، پلیس فتا با شما تماس می‌گیرد و پیگیر مسئله می‌گردد.
  3. برخی از فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد هستند و این نماد اعتماد را مرکز توسعه تجارت به سایت‌هایی که صلاحیتش را دارند می‌دهد. اگر از فروشگاه و پیجی که خرید کرده‌اید نماد اعتماد داشته باشد، شما به راحتی و با مراجعه به سایت WWW.ENAMAD.IR می‌تواند مراجعه کنید و با کلیک بر گزینه سامانه ثبت شکایات، شکایت مدنظرتان را ثبت نمایید و پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

دادگاه صالح به رسیدگی علیه پیج های اینستاگرامی کدام است؟

دادگاه صالح برای رسیدگی، دادسرای محل وقوع جرم است که در این مورد عبارت است از محل سکونت شما.

شکایت علیه پیج اینستاگرامی چقدر زمان می‌برد؟

با توجه به حجم پرونده‌ها و با توجه به اینکه متاسفانه روز به روز بروز این اتفاقات در فضای مجازی باید بیان کرد که به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست و نمی‌توان زمان دقیقی را بیان کرد.

برای شکایت از پیج اینستاگرامی چه مدارکی باید به همراه داشته باشم؟

برای شکایت شما باید که تمامی مدارک و مستنداتی را که دارید ارائه کنید و آن هارا ضمیمه پرونده‌تان نمایید و توجه داشته باشید که بر اساس ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی، برای اثبات این عمل، از اقرار شهادت، قسامه و سوگند باید استفاده نمود.

 

نمونه شکایت از پیج های اینستاگرامی

  • عنوان شکایت: کلاهبرداری رایانه‌ای
  • دلایل: ۱- رسیدهای پرداخت ۲- پیام‌های تلگرام / واتس اپ/ دایرکت اینستاگرام ۳- کارت ملی
  • زمان وقوع جرم: فروردین ۱۳۹۹
  • مکان وقوع جرم: بستر اینستاگرام

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۱ تهران (دادسرای جرائم رایانه‌ای)

با سلام

احتراماً؛ به استحضار عالی می‌رساند:

اینجانب در اواخر سال گذشته طی تبلیغات اینستاگرامی مشتکی عنه جهت خرید از پیج اینستاگرامی: …….. در تاریخ ……… جمعاً مبلغ پنج میلیون تومان به حساب فردی به نام …… به شماره کارت ….. واریز نمودم؛ اما متاسفانه با گذشت حدود ۲ ماه خبری از اجناس وعده داده شده نیست.

این شخص با ظاهر سازی و انجام اعمال متقلبانه در قالب تبلیغات مختلف خود را فروشنده لباس‌های ارزان قیمت معرفی می‌کند و بدون اینکه کالایی تحویل دهد با گرفتن سفارش‌های متعدد صرفاً از افراد مختلف پول می‌گیرد.

بنابراین به موجب ماده ۱۰۷ قانون آیین دادرسی کیفری بنده تقاضای تأمین خواسته بصورت فوری و به صورت انسداد حساب مشتکی عنه به شماره مذکور را به میزان واریزی دارم.

همچنین، به موجب ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه‌ای تقاضای مجازات این فرد را به عنوان کلاهبردار رایانه‌ای می‌نمایم.

نمونه شکواییه تهدید به انتشار عکس خصوصی در اینستاگرام

  • دلایل: پیام‌های دایرکت اینستاگرام
  • زمان وقوع جرم: فروردین ۱۳۹۹
  • مکان وقوع جرم: بستر اینستاگرام

ریاست محترم دادسرای جرائم رایانه‌ای تهران



با سلام

اینجانب …… به نشانی: …… با ضمیمه کردن تصویر پیام‌های اینستاگرامی آقای …… با اکانتی ناشناس اعلام می‌دارد از ایشان شکایت دارم.

لازم به ذکر است آقای … از طریق هک کردن حساب کاربری بنده در اینستاگرام که خصوصی بوده، تصاویر خصوصی‌ام را ذخیره کرده و مرا تهدید به انتشار عمومی عکس‌ها در فضای مجازی در ازای درخواست‌های غیر اخلاقی‌اش نموده است.

خواهشمند است جهت حفظ آبروی بنده در اسرع وقت وی را جلب نموده و قرار مجرمیت شان را صادر نمایید.


اینستاگرام شکایت از اینستاگرام داوری داوری حقوقی


  لینک کوتاه به اشتراک گذاری
نظرات
  عادل رشیدی حسین آبادی        1400/08/14 03:43:32 ب.ظ     
سلام و عرض ادب و احترام بابت اطلاعات ارزنده ارائه شده بسیار سپاسگزارم🌺
  مصطفی جمالی        1400/06/25 08:17:32 ب.ظ     
با سلام بسیار مفید تشکر از مقاله عالی الخصوص نمونه های طرح شکایت که حتی افراد عادی به راحتی میتوانند کارهای خود را دراین خصوص طرح پیگیری گنند.مصطفی جمالی
  حسن شمس الدینی        1400/05/23 12:06:40 ب.ظ     
سلام مفیدبه فایده وبسیارعالی بود کمال تشکردارم ازنحوه مقاله ومحتویات
برای نظر دهی در صورتی که عضو سایت هستید از بخش ورود با سیستم وارد شوید و در غیر اینصورت از بخش ثبت نام نسبت به ثبت نام اقدام نمایید.
لطفا منتظر بمانید ...